PLATFORMA BE MORE DANCER

Zapewne nieraz zdarzyło Ci się wejść na salę taneczną z pełnym optymizmem i nadzieją na bardzo dobre tańce, po czym odbyć nierówną walkę z… RÓWNOWAGĄ!

Wiesz jak wytańczyć choreografię, ale po drodze gdzieś Tobą „zawieje”, tracisz balans, wypadasz z muzy, zaczynasz panikować, gubisz kroki i już można zapomnieć o dobrym przetańczeniu!

Równowaga w tańcu- jak jej nie stracić?

Co w takim razie możesz zrobić, aby takie sytuacje zdarzały się jak najrzadziej?
Dobra wiadomość jest taka, że mamy rozwiązanie i to można wytrenować!
Aby dobrze zrozumieć o co chodzi z równowagą, przeprowadzę Cię przez kilka podstawowych zagadnień.

ZACZNIJMY OD PODSTAW!

Czyli odpowiedzmy sobie na pytanie czym jest równowaga!

RÓWNOWAGA, ta zdolność do utrzymania własnego środka ciężkości nad punktem podparcia, przy jak najmniejszym odchyleniu ciała (Austin Baraki: “Balance” Training, 2016)

Brak równowagi jest jest wykrywany w ciele człowieka, dzięki integracji trzech układów:

  • Układ przedsionkowy (błędnik), znajduje się on w uchu wewnętrznym, reaguje na zmiany pozycji ciała.
  • Układ somatosensoryczny, który odpowiada za tzw. priopriocepcję. Co to znaczy? Skóra i nasz układ mięśniowo- szkieletowy odbiera informację z zewnątrz o położeniu naszego ciała i wysyła tę informację do mózgu. Dzięki temu układowi wiemy gdzie jest np. nasza ręka, czy stopa, bez konieczności spoglądania na nie.
  • Wzrok, dzięki któremu widzimy, jaka jest pozycja naszego ciała, gdzie znajdujemy się w przestrzeni. 

 

Aby popracować nad równowagą i stabilizacją, to musisz wiedzieć, że STABILIZACJA TO FUNKCJA MIĘŚNIOWA! Jeśli wymienione wyżej układy funkcjonują prawidłowo i nie są uszkodzone, to najważniejszą rolę w utrzymaniu równowagi odgrywa SIŁA MIĘŚNIOWA!

CO TO OZNACZA W PRAKTYCE? ZRÓBMY SZYBKI TEST!

Stań i odchyl się powoli do przodu, a później do tyłu. Co czujesz?

Zmieniasz środek ciężkości, Twoje ciało zaczyna tracić równowagę, aby zapobiec upadkowi, zaczynają napinać się różne mięśnie (łydki, plecy, mięśnie nóg, mięśnie CORE). Gdy wracasz do początkowej, naturalnej pozycji, mięśnie już nie napinają się tak intensywnie. 

Jaki z tego wniosek?

TANCERZE NIE MAJĄ PROBLEMU Z RÓWNOWAGĄ!
TANCERZE MAJĄ PROBLEM Z SIŁĄ!

I to właśnie siła naszych mięśni lub jej brak decyduje o tym, czy Twoje ciało będzie w stanie złapać równowagę w utrudnionych warunkach, czyli podczas tańca.

Jak bardzo dobrze wiesz, w tańcu cały czas wychodzimy poza środek ciężkości. Dużo zmian kierunków, poziomów, różne wychylenia, taniec poza wszelkimi granicami. Non stop testujemy naszą równowagę. Trzeba się nieźle „wynapinać”, aby utrzymać daną pozycję. 

Jak to wytrenować? 

Pewnie w pierwszej kolejności pomyślisz o ćwiczeniach na niestabilnym podłożu. Pytanie jednak, czy one wystarczą? Czy możemy się ograniczyć wyłącznie do nich?

Niestety NIE!

Ćwiczenia wykonywane np. na bosu czy poduszkach stabilizacyjnych poprawiają zdolność do lepszego wykonywania danego ćwiczenia. Poprawiasz umiejętność wykonywania tego ćwiczenia, ale nie zwiększasz siły mięśniowej, nie poprawisz wyników sportowych, nie zmniejszysz ryzyka występowania kontuzji.

Tego typu ćwiczenia są fajne na start, aby w ogóle wyczuć swoje ciało, lub jako ciekawy dodatek do treningu. Jeśli myślimy o progresowaniu, zdobywania nowych umiejętności i przygotowywaniu się na coraz większe obciążenia, musimy pomyśleć znaczniej szerzej i kompleksowo. 

Co możesz w takim razie zrobić?

TANCERZU TRENUJ SŁOWO!

Pamiętaj, że trening siłowy nie jest równoznaczny z “pompowaniem” mięśni. Dobrze zaprogramowany trening pomoże Ci zbudować ponadprzeciętną sprawność fizyczną i wejść na wyższy poziom w tańcu.

Dzięki treningom z obciążeniem zewnętrznym, wzmacniasz swoje mięśnie, stabilizujesz stawy (jak np. kolana i kostki),  budujesz zbroję, która nie tylko pozwoli Ci osiągać rzeczy niemożliwe (jeszcze) w tańcu, ale także zabezpieczy przez niechcianymi kontuzjami. 

Jak już wiesz z tego artykułu, to właśnie siła decyduje o równowadze, a to tylko jeden z wielu przykładów, jak trening siłowy wpływa na Twój taniec. 

Chcesz zacząć trenować? Zadbać o siebie i swoją pasję w holistyczny sposób?

Dołącz do naszych tancerzy i zacznij trenować fizycznie.

  • Trening indywidualny
  • Trening w duecie lub w małej grupie
  • Trening hybrydowy
  • Platforma treningowa online
  • Warsztaty wyjazdowe w Twojej szkole tańca


Opcji mamy mnóstwo. Wystarczy chcieć, resztą już my się zajmiemy. 
Masz pytania? Śmiało napisz do nas!

Źródło: „Sekrety przygotowania motorycznego w sporcie” Artur Pacek, Mirosław Babiarz

MORE.forDancers
ul. Burdzińskiego 5
03-480 Warszawa
hello@morefordancers.pl
513 596 860

©2023 MORE.forDancers Wszelkie prawa zastrzeżone